Ottos historienoter

Opgaver & noter til undervisningen

Arbejdsspørgsmål 2018-19

PowerPoints

Nogle PoerPoint præsentationer som jeg (måske) bruger i løbet af undervisningen i historie.

Introduktion til Historie på Hf
Billeder fra danmarks og verdenshistorien.

Europæisk idehistorie

Kildekritik - en introduktion

Kronologier

Den danske kongerække

Danske regeringer siden 1901

Weimarrepublikken

Vejen til Holocaust.pdf

Vietnamkrigen

Historieopgaven på FHF - 2018

Opgave 1: Kolera

Med en inddragelse af teksterne fra kompendiet

  • Koleraepidemien i Kbh, s. 1-5
  • En meget skiden bye, s. 11-26
  • Rodnettet etableres, s. 27-33
bedes du besvare følgende:

  1. Gør rede for forløbet af koleraepidemien i København i 1853.
  2. Undersøg årsagerne til, at koleraen opstod i København.
  3. Vurder hvilke konsekvenser epidemien fik for byen og dens borgere.

Kilder:

I din besvarelse skal du inddrage en indholdsmæssig analyse og kildekritisk behandling af de vedlagte kilder:

Forslag til disposition

  1. Sygdommen kolera
    smitteveje
    forløbet i Danmark
  2. Lægenvidenskaben i 1850 ...
    Hornemann's advarsler / anbefalinger ..
    holdninger hertil i kommunen

    Problemerne: vandforsyningen...
    spildevandsbehandling ..
    befolkningstæthed
    husdyr ...

  3. Vandværker ..
    kloakering ...
    voldene nedlægges

Opgave 2: Industrialisering

Med en inddragelse af teksterne fra kompendiet

  • Industrialiseringen, s. 6-10
  • Rodnettet etableres , s. 27-33
  • Billeder : s. 37
Bedes du besvare følgende:
  1. Gør rede for industrialiseringen i slutningen af 1800-tallet.
  2. Undersøg årsagerne til industrialiseringens fremkomst.
  3. Vurder hvilke samfundsmæssige konsekvenser industrialiseringen fik?

Kilder:

I din besvarelse skal du inddrage en indholdsmæssig analyse og kildekritisk behandling af det vedlagte bilag:

Forslag til disposition

  1. Hvad er nyt ved industrien som produktionsform..?
    Hvilken industrier opstod i Danmark ? Hvilke nye teknologier vandt indpas ?
  2. Landboreformerne ...
    Andelsbevægelsen (mejerier / slagterier )
  3. Urbanisering
    Nye bolig og arbejdsforhold
    Nye sociale klasser
    Arbejderbevægelsen / Socialismen
    Septemberforliget 1899

Opgave 3: Byliv

Med en inddragelse af teksterne fra kompendiet

  • Koleraepidemien i Kbh, s. 1-5
  • En meget skiden bye, s. 11-26
  • Rodnettet etableres , s. 27-33
Bedes du besvare følgende:
  1. Gør rede for boligforholdene og livsbetingelserne i København i midten af 1800-tallet.
  2. Hvilke problemer medførte disse forhold for byen og dens borgere?
  3. Lav en nærmere undersøgelse af de initiativer kommunen satte i gang for at løse problemerne?

Kilder:

I din besvarelse skal du inddrage en indholdsmæssig analyse og kildekritisk behandling af det vedlagte bilag:

Forslag til disposition

  1. 'Pjaltenborge' og 'Kældersumpe'

    Toiletterne og natmændene

  2. Spildevandet
    Drikkevandet ...
    Sygdomme (Koleraen)
  3. Nej til Sundhedspoliti (Myndighederne advisning af Hornemann )

    Kloarkering , Vandværker , Lovgivning , Nedlæggelse af Voldene

Kommentarer til historieopgaver

Nogle generelle fejl / mangler :
  • Sidehoved skal indeholde side x af y (altså aktuelt sidetal samt samlet sidetal for opgaven )
  • Indholdsfortegnelse, undlad overskrifter som alene anvender de taksonomiske niveauer ( redegørelse, analyse og vurdering)

    Brug overskrifter som fortæller om indholdet i afsnittet og gerne underafsnit også !

  • I litteraturhenvisninger skal blot angives forfatter navn + sidetal
  • I litteraturlisten skal man angive de enkelte artikler / tekster fra kompendiet med navn , titel og sidetal
  • Flere af jer har lavet kildekritik - i den forstand at I fortæller om kilden er 1. eller 2. håndsvidne , men I glemmer ofte at vurdere troværdigheden - som jo er det egentlige mål med kildekritikken.
  • Husk at få læst korrektur på større skriftlige opgaver ...
  • Et seriøst problem for mange er, at man ikke benytter sig at muligheden for vejledning fra lærer - såvel mundtlig som skriftlig ( siden her)
  • Opgaver som ikke er godkendt skal ikke skrives om.
  • Opgaver som ikke er afleverede indgår i jeres samlede fravær ...